Even snel een vraag?
Stok achter de deur
B2B salestraining
100% maatwerk en persoonlijke begeleiding.
Bekijk de salestraining
B2B salestrainingstips

Stok achter de deur

In sales is het net als met afvallen. Je hebt een stok achter de deur nodig. Voor grote ondernemers is dat een target. De baas geeft doelstellingen mee en de medewerker moet aan de bak: actief klanten benaderen, verkoopgesprekken voeren, meer deals sluiten… Er is geen ontsnappen aan, want vroeg of laat komt de vraag: heb je je doelstellingen gehaald?

Bij kleine zelfstandigen of organisaties (1-20 personen) ontbreekt die stok vaak. Iedereen weet wel wat hij moet doen om betere verkoopresultaten te halen, maar er is geen baas die keiharde doelen stelt en regelmatig vraagt: “Hoe staat het ermee? Heb je al x aantal potentiële nieuwe klanten benaderd en hoeveel concrete verkoopgesprekken (deals, omzet) heeft ons dat opgeleverd?"

In de betere salestrainingen en verandertrajecten draait het daarom altijd om twee dingen:

  1. ritme 
  2. accountability

Ritme geeft houvast

Met ritme bedoel ik dat je jezelf oplegt om elke dag/week/maand een bepaalde hoeveelheid salestaken uit te voeren. Haalbaar uiteraard (SMART). Je kunt jezelf wel een paar weken uithongeren om kilo’s verliezen, maar dat houd je niet vol. Als je met jezelf afspreekt elke dag een cracker met kipfilet te nemen in plaats een dubbele sandwich met boter en hagelslag, heb je heel wat meer kans op succes. Dat geldt ook voor sales: het heeft weinig zin om jezelf als doel te stellen 50% meer business te halen. Je kunt beter elke week vijf potentiële klanten bellen. Dan komt die business vanzelf wel.

Stok achter de deur

Uit onderzoek blijkt dat goede voornemens alleen niet genoeg zijn om je doel te halen. Als je je doelen concreet maakt en opschrijft, heb je al 50% meer kans om je doel te bereiken. Dat wordt 80% als je je doelen met iemand deelt en 98% als je een mentor hebt. Wij mensen zoeken namelijk altijd de weg van de minste weerstand. 

Je hebt iemand nodig die je regelmatig aan je plannen herinnert en aan wie je uitleg geeft of liever nog verantwoording aflegt bij de vraag: “Wat heb je wel of niet gedaan?”.

Een vriend van me is te zwaar. Veel te zwaar. Hij wil graag afvallen en weet prima hoe hij dat kan doen. Elke week start hij vol goede moed met zijn dieet. Het probleem is alleen dat er niemand is die hem erop aanspreekt als hij op vrijdag toch een zak chips naar binnen werkt. Hij heeft iemand nodig die er voor hem is en zegt: “Waarom houd je je niet aan je plan? Mag ik je helpen door - liefdevol - streng te zijn?”. 

Motivatie is key

Natuurlijk is een stok achter de deur geen tovermiddel. Je moet het nog steeds zelf doen. Maar het wordt wel een stuk makkelijker. De eerste week dat je met iemand hebt afgesproken om vijf nieuwe contacten aan te boren, stel je het uit. Op vrijdag stuur je snel nog wat mails zodat je kunt zeggen dat je je best hebt gedaan. Op maandag spreek je je coach en moet je vertellen dat je nog geen resultaat hebt geboekt. De week erop stuur je op donderdag al wat mails uit, zodat je ze vrijdag na kunt bellen. En als je merkt dat dat beter werkt en je het blijft oefenen, komt het in je systeem en ga je er zelfs lol in krijgen.

En nu jij

Ik ben benieuwd naar je doelstellingen voor het komend jaar en je concrete plannen. Wat wil je bereiken? En wie is jouw stok achter de deur?

 

Meer halen uit je klantcontact en meer omzet genereren? Boek een gesprek met mij voor talloze praktische tips.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer halen uit je klantcontact en meer omzet genereren? 
Boek een gesprek met Jochum voor tal van praktische tips.