Even snel een vraag?
Thinking or doing, that’s the question
B2B salestraining
100% maatwerk en persoonlijke begeleiding.
Bekijk de salestraining
B2B salestrainingstips

Thinking or doing, that’s the question

Veel persoonlijkheidsmodellen, zoals MBTI en DISC, maken onderscheid tussen denkers en doeners. De meeste ondernemers die mijn VIP- of groepstraject volgen zijn denkers. Ze zijn hoog opgeleid, analyseren alles en maken eerst een plan voor ze ergens aan beginnen. Niemand met een diploma wil worden gezien als een kip zonder kop. Als iemand ‘die maar wat doet’. Toch ga ik juist daarvoor een pleidooi houden.

Lees verder penseur, que tu es

Deze denkers, zoals jij, reflecteren op leven, liefde, gezondheid en natuurlijk ook op hun bedrijf. Of het nu gaat over klanten, producten of de ideale markt, alles is doordacht. Nou zijn we niet voor niets geëvolueerd naar homo sapiens. Er zitten grote voordelen aan denken. Denkende ondernemers weten je precies te vertellen wat de omzet van hun (eenmans)bedrijf gaat worden in 2022. Per maand uitgesplitst. Ze hebben een website die perfect laat zien wat ze doen, met uitgebalanceerde teksten en mooi beeldmateriaal.

Al dat denken heeft echter één groot nadeel. Denkers komen vaak traag en dan nog te weinig in actie. Prima als je precies hebt doordacht hoe je ideale klant eruitziet, maar als je die potentieel ideale klant niet of maar mondjesmaat spreekt, heb je er uiteindelijk niet zoveel aan. Laten we daarom niet eerst maar blijven denken en dan geen tijd of puf meer over hebben om al dat denken in actie om te zetten. Begin gewoon eens…

Leer net als Robert door te doen

Robert runt een bedrijf dat software-abonnementen verkoopt in de financiële wereld. Hij heeft een fantastisch businessplan en een geweldig product. Maar toen hij zich inschreef voor mijn traject, was hij anderhalf uur bezig om mij precies uit te leggen welke klanten hij wilde en waarom ze bij hem moesten kopen.

Op mijn vraag wie zijn huidige klanten eigenlijk waren, viel hij stil. Opeens stokte zijn verhaal. Hij heeft twee klanten. Klanten die hij uit zijn netwerk kent.

Mijn advies aan Robert was natuurlijk om ietsjes minder te denken en ietsjes meer te gaan doen.

Sinds hij met me samenwerkt heeft Robert honderd organisaties door heel Europa benaderd. Natuurlijk hebben niet al die honderd bedrijven ja gezegd tegen zijn aanbod, maar hij hield er wel vijftien(!) klanten aan over én hij weet nu precies welke bedrijven hij het best kan benaderen, en welke bedrijven hij links kan laten liggen.

Het beste van twee werelden

Dit stond niet in zijn businessplan. Hij leerde dit door te doen. Hij weet nu beter bij wie hij moet zijn en door die honderd bedrijven te benaderen heeft hij zijn aanpak geoptimaliseerd. Samen met zijn omzetcoach. Hij leerde iteratief en by doing in plaats van uit een boekje. Alle kennis zit nu in zijn systeem en in zijn gedrag. Deze kennis gaat nooit meer verloren en hij hoeft er niet meer over na te denken. Zijn behoefte om te denken bestaat nog steeds maar de waarde van doen ziet hij nu ook. Het beste van twee werelden.

Ben jij een denker die graag meer (omzet) wil doen?

Plan dan een gesprek met me in en ik geef je tips voor actie,

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

6 comments on “Thinking or doing, that’s the question”

Meer halen uit je klantcontact en meer omzet genereren? 
Boek een gesprek met Jochum voor tal van praktische tips.