Salesprofessional. Het is misschien wel het meest onderschatte vak ter wereld. De meeste hoogopgeleide professionals die mijn sales-trainingen volgen kijken op het vak neer. Soms openlijk, soms meer stiekem. Een salesprofessional? Dat is iemand die alleen maar goed is in slap ouwehoeren en precies weet hoe hij mensen moet manipuleren. Toch?
Het zal je niet verbazen dat ik het daar absoluut niet mee eens ben. In dit artikel leg ik daarom graag uit waarom verkoper niet alleen een van de oudste maar ook een van de belangrijkste beroepen ter wereld is.
Jij nog een stukje gebraden hert?
Al sinds de oertijd doen mensen aan ruilhandel. Had de ene oermens een hert gevangen en kon hij het vlees nauwelijks op, dan ruilde hij dat tegen het hout dat zijn buurman juist weer over had. Daar werden ze allebei alleen maar beter van. Samen rond het kampvuur happen in een mals stuk gebraden hert!
Nu zijn transacties tegenwoordig net wat ingewikkelder dan het ruilen van een stuk vlees tegen een brok hout, maar het principe is hetzelfde gebleven. Ook de ruilhandel in de oertijd kwam al tot stand door wat Adam Smith The Invisible Hand noemt oftewel ‘het zelfregulerende effect van een markt waarin iedereen zijn eigen belang nastreeft, maar daarmee wel tot collectieve welvaart komt’.
Alleen is die onzichtbare hand helemaal zo onzichtbaar niet. Al eeuwen komen de transacties die tot collectieve welvaart leiden tot stand via mensen die wij vroeger handelaren noemden, en nu… salesprofessionals!
Slechte salesmensen herken je meteen
Iedereen die aanbod onder de aandacht probeert te brengen is in feite een salesprofessional. Dat klinkt wel meteen een stuk eenvoudiger dan het is. Salesprofessionals moeten bij anderen vertrouwen wekken. Ze moeten laten zien dat hun aanbod solide en goed is. Ze moeten de behoefte van potentiële klanten achterhalen en inschatten of hun product of dienst in die behoefte kan voorzien en hoe. Daarna moeten ze een prijs bepalen die recht doet aan zowel de verkopende áls de kopende partij. Die prijs ligt weer anders in tijden van hoog- dan in tijden van laagconjunctuur. Een goede salesprofessional heeft heel wat op zijn bordje liggen.
Het is zelfs zo lastig om een goede verkoper te zijn dat iedereen slechte salesmensen meteen herkent. Dat zijn de verkopers waarvan je het gevoel krijgt dat ze je alleen maar wat willen aansmeren. Ze zijn alleen maar met zichzelf bezig en maken misbruik van je vertrouwen.
Het vervelende is dat de samenleving die slechte verkoper zo goed herkent dat hij die als prototype van dé salesprofessional is gaan zien. Mensen denken niet aan al die hardwerkende professionals die dag in dag uit hun prima producten en diensten op een integere manier aan de man brengen en zo een enorme bijdrage leveren aan een gezonde economie. Sterker nog, het slechte imago van de beunhazen straalt op ze af.
Daarom stel ik het volgende voor. Om de prutsers te leren onderscheiden van de goede verkopers geven we vanaf nu elk jaar de allerbeste salesprofessional ter wereld een prijs die recht doet aan de statuur van het salesvak. Een vak dat al eeuwenlang zo ontzettend belangrijk is voor de wereld. Let’s hear it for de Nobelprijs voor de sales! Ga jij hem winnen?