Even snel een vraag?
Doe een Marie Kondo’tje met kerst en begin opgeruimd aan 2022
B2B salestraining
100% maatwerk en persoonlijke begeleiding.
Bekijk de salestraining
B2B salestrainingstips

Daar zit je dan onder je feestelijk opgetuigde kerstboom. Lekker met de benen op tafel, een goed glas rode wijn onder handbereik. Je hebt het verdiend. Je hebt het hele jaar weer keihard gewerkt voor zakelijk succes.

Zet een kaars voor je raam

Maar het eind van het jaar is ook het moment om terug te blikken. Dus ja, staar maar eens in het vlammetje van de kaars op de vensterbank, terwijl je het antwoord formuleert op de vraag: hoe is het eigenlijk gegaan het afgelopen jaar? Wat werkte goed voor jou en wat minder? Had je leuke klussen? En klanten die ook nog eens goed betaalden? Of had je klussen die wel goed betaalden maar helemaal zo leuk niet waren? Of erger nog, vervelende klanten die ook nog eens slecht betaalden?

Inventaris opgemaakt? Mooi.

Dan nemen we samen de volgende stap. Zoals de oude Germanen al wisten, is de tijd tussen kerst en oud & nieuw de tijd om afscheid te nemen van het oude. Dus mijn tweede vraag aan jou is: waarvan ga jij aan de vooravond van het nieuwe jaar afscheid nemen?

Veeleisende klanten en vervelende klussen

Ik doe graag een paar suggesties. Zo herkent bijna iedereen wel die veeleisende klant die wil dat je altijd voor hem klaarstaat, maar zelf standaard achterloopt met betalen. De klant die altijd zeurt over je tarieven.

Misschien is dit wel bij uitstek het moment om netjes afscheid van dit rupsjenooitgenoeg te nemen. Je bedankt hem of vriendelijk voor de klandizie en zeg dat je in 2022 al heel erg druk bent (met klanten bedienen die jou wel op waarde schatten – maar dat zeg je er niet bij).

Hetzelfde kun je doen met klussen die jij vervelend vindt. Bel die leuke opdrachtgever op en vertel eerlijk dat je graag alle blogs voor haar blijft schrijven, maar dat ze voor die aanbestedingen beter iemand anders inhuurt. Of andersom. Net wat jij wil. Misschien heb je zelfs al contactgegevens paraat van iemand die dat werk wel leuk vindt en daarom veel beter geschikt is om haar daarmee te helpen.

Sparking joy

Ha, lekker die grote schoonmaak.

Nu we toch bezig zijn, kun je ook je slechte gewoonten onder de loep nemen. Ben jij een uitsteller? Schrijf dan op een briefje je eigen naam en de tekst ‘is een uitsteller’ en verbrandt het papiertje in je kerstkaars.

Zelf was ik ooit perfectionistisch. Op zaterdagavond liep ik al mijn mails nog eens door om te zien of ik iedereen wel had geantwoord – en zij mij. Het leek heel klantvriendelijk, maar het gaf stress. En mijn klanten dachten dat ik mijn zaakjes niet op orde had (‘die Jochum loopt blijkbaar flink achter met zijn werk dat hij me op zaterdag mailt’). Dus hup, in de open haard ermee.

O, en vergeet niet ook eens te kijken naar je tariefstelling. Juist aan het eind van het jaar. Vind je het spannend om je tarieven te verhogen, bedenk dan eens goed wat voor waarde je toevoegt aan je klanten. En vraag je daarna af waarom jij het volkomen normaal vindt dat je verzekering, treinabonnement en zelfs de chips in de supermarkt weer duurder worden in januari, maar jouw tarief al vier jaar geen eurocent omhoog is gegaan.

Zelf ga ik drie mensen die dichtbij me staan, vragen waar ik volgens hen afscheid van moet nemen. En jij? Wat ruim jij op voor het nieuwe jaar begint?

Ik ben heel benieuwd naar jouw Marie Kondo-moment. En vergeet niet, houd alleen ‘whatever sparks joy’ over!

Meer halen uit je klantcontact en meer omzet genereren? 
Boek een gesprek met Jochum voor tal van praktische tips.