Even snel een vraag?
Kun je slagen als introverte ondernemer?
B2B salestraining
100% maatwerk en persoonlijke begeleiding.
Bekijk de salestraining
B2B salestrainingstips

Een introvert persoon heeft meer moeite met sales dan een extravert persoon. Dat is zo. Maar lees nog even verder. Er zijn namelijk ook gigantische voordelen verbonden aan aan introvert zijn in de commercie.

Een introvert is iemand – en ik citeer Liesbeth Smit – 'die gevoeliger is voor de omgeving en prikkels, omdat zijn hersens anders functioneren'. Introverten merken meer op en denken dieper na over wat ze zoal opmerken.

Elke ondernemer moét verkopen

Zonder verkoop geen klanten, zonder klanten geen inkomsten en... geen bedrijf. Je ontkomt er ook als introvert dus niet aan om met klanten te werken als je je eigen onderneming hebt.

Het verkoopproces gaat je als introvert niet gemakkelijk af

Eén van de ijzeren regels van het verkopen is dat je meer succes hebt naarmate je meer mensen (over je aanbod) spreekt. De zogenaamde 'numbers game'. Dat betekent dat je in contact moet komen met veel mogelijke klanten. Vroeger betekende dat: dagenlang bellen met onbekenden.

Goddank kan de introverte ondernemer dit vermijden

Dat hoeft tegenwoordig niet meer. Je kunt ook content marketing en andere digitale kanalen inzetten. Als je veel budget voor marketing hebt, ben je bij wijze van spreken al klaar. Je gooit een stapel bankbiljetten in je SEO-, SEA-, Facebook- of LinkedIn-aanpak en de klanten rollen binnen. Áls je veel budget hebt.

Toch moet je 'dealen' met afwijzing

Maar heb je de ambitie om echt te groeien of is je marketingbudget niet zo groot, dan moet je er toch aan geloven: veel mensen spreken. Dat is lastig als je introvert bent, want het gaat niet alleen gepaard met veel afwijzing, maar ook met veel oppervlakkig gewauwel. En nog meer slecht nieuws: het aloude bellen en netwerken bij symposia zijn en blijven ook in deze digitale tijden een goede (en goedkope) manier om klanten te werven.

Maar jij hebt een groot voordeel

Jouw unique sellingpoint. Wat jij wél hebt en de extravert niet is zeggings- en overtuigingskracht. Elke (potentiële) klant ziet meteen dat je niet van het oppervlakkige gezwets bent. Klanten voelen zich bij je op hun gemak. Ze vertrouwen je. Ze geloven je. Op je woord. 

En laten dat nu nét de eigenschappen zijn die ervoor zorgen dat een potentiële klant denkt: ja, met jou wil ik wel in zee!

Jij bent de baas

Dus: het eerste contact is wellicht lastig (leve de digitale marketing en belbureaus) maar verderop in de funnel ben jij de baas. Als jij acquisitie doet, maak je meer indruk en scoor je meer. Jouw conversie zal daarmee vele malen hoger zijn dan die van je extraverte collega’s.

Geniet ervan!

Meer halen uit je klantcontact en meer omzet genereren? 
Boek een gesprek met Jochum voor tal van praktische tips.