Even snel een vraag?
Acquisitie anno nu
B2B salestraining
100% maatwerk en persoonlijke begeleiding.
10 tips voor meer omzetBekijk de salestraining
B2B salestrainingstips

Acquisitie anno nu

Als je ondernemer bent, dan is het werven van nieuwe klanten belangrijk en zou dus eigenlijk altijd top of mind moeten zijn. 

Wat is de beste manier van acquisitie

Er is geen pasklaar antwoord, maar er zijn enkele beproefde methoden die je op weg kunnen helpen. In deze blogpost verkennen we enkele van de meest effectieve strategieën voor klantenwerving, zodat je vandaag nog kunt beginnen met de groei van jouw bedrijf.

Acquisitie van klanten

Klantenwerving is een belangrijk onderdeel van de groeistrategie van elk bedrijf. Door jouw klanten te begrijpen, kunt je kansen op succes creëren met een aanpak die is ontworpen om nieuwe prospects binnen te halen en ze te converteren in loyale klanten. De juiste hulpmiddelen en strategieën om meer potentiële klanten te bereiken kunnen het verschil maken. Tegelijkertijd is het belangrijk om te erkennen dat klantbehoud de basis is, en minstens net zo belangrijk is als het werven van nieuwe klanten. Het bieden van uitstekende service en kwaliteit aan bestaande klanten moet een prioriteit zijn.

Plan van aanpak om meer klanten te werven

Een actieplan om meer klanten te werven is essentieel. Als je jouw klantenbestand wil uitbreiden, is de eerste stap om vast te stellen wat jouw ideale type klant nodig heeft en wil. Daar kun je goede marketing op loslaten zoals het lanceren van een e-mailcampagne, het gebruik van sociale-mediaplatforms of het organiseren van speciale klantevents maar een kort belletje kan ook want het is belangrijk om relaties op te bouwen met potentiële klanten. 

Hoe je ze ook benadert, zorg ervoor dat elk contactmoment met klanten gedenkwaardig is. 

Tips voor acquisitie

  1. Genereer nieuwe (ook wel genoemd ‘koude’) contacten die uitmonden in warme relaties
    Het vinden van koude contacten is een essentieel onderdeel van acquisitie (koude acquisitie), omdat deze de eerste stap vormen naar het creëren van warme leads. Begin met het uitbreiden van jouw contactenlijst. Maak gebruik van online bronnen zoals social media platforms en directories om je in contact te brengen met potentiële klanten die in jouw doelmarkt passen. Volg die contacten op met gepersonaliseerde en aangepaste berichten die zijn afgestemd op hun behoeften, en zie vervolgens hoe die contacten snel warme leads worden.
  2. Verhoog het aantal potentiële klanten dat je telefonisch bereikt
    Een goede acquisitiestrategie is de sleutel tot het bereiken van meer potentiële klanten via de telefoon. Het helpt je niet alleen om jouw boodschap te verfijnen zodat deze aanslaat bij verschillende soorten mensen, maar het maakt het ook mogelijk om je efficiënter te richten op prospects die waarschijnlijk het meest geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. daarnaast praten prospects terug en dat is fijn want dan weet je meteen of je boodschap aanslaat. Het is niet altijd het leukste werk maar acquisitie-inspanningen via de telefoon garandeert vaak meer succes per gewerkt uur dan welke andere aanpak ook.
  3. Werf nieuwe prospects via mail
    Het werven van gekwalificeerde nieuwe prospects via mail is een krachtige en vaak over het hoofd geziene marketingstrategie (mail acquisitie). Met de juiste targeting kan jouw bedrijf met minimale inspanning hoogwaardige leads binnenhalen, vertrouwen en betrokkenheid opbouwen en tegelijkertijd tijd en geld besparen die zouden worden verspild aan andersoortige campagnes. Begin met de juiste doelgroep en een aantrekkelijke tekst die hun behoeften aanspreekt en voeg acquisitie-aanbiedingen toe of unieke voordelen voor een extra touch. Dit alles past in een zorgvuldig ontworpen email-aanpak die zeker de aandacht trekt. Denk ook aan targetten van non-opens en bel degene die veel openen maar niet handelen, kopen.
  4. Haal meer uit jouw acquisitietijd
    Acquisitie tijd is kostbaar, dus er meer uithalen moet een prioriteit zijn. Er zijn veel manieren waarop acquisitie nog efficiënter en effectiever kan worden. Ga na welke processen en methoden je regelmatig gebruikt en stel vast hoeveel tijd je weggooit. Daarnaast is het belangrijk om verbanden te leggen tussen het acquisitieproces en jouw inspanningen en meet die tijd. Zorg ten slotte voor diversificatie over acquisitie kanalen, waaronder digitale- en offline marketing. Gebruik verschillende benader strategieën om het meeste uit jouw acquisitietijd te halen.

Wil jij beter worden in acquisitie en meer winst behalen?