Even snel een vraag?
Adviezen voor het schrijven van de winnende offerte
B2B salestraining
100% maatwerk en persoonlijke begeleiding.
10 tips voor meer omzetBekijk de salestraining
B2B salestrainingstips

Je hebt een goed gesprek met een potentiële opdrachtgever gehad en er wordt gevraagd om een offerte. Geen probleem natuurlijk om een simpel kostenplaatje op te sturen. Maar voor een grote klus of een opdracht met meerdere kandidaten zul je wat meer moeten doen om je klant te overtuigen. Elke opdracht is anders en vraagt om een andere aanpak. Daarom geven we je in dit artikel, samen met Knab, een aantal algemene tips voor het schrijven van de winnende offerte.

Wat schrijf je in een offerte?

Een offerte is een officieel voorstel aan een potentiële klant of opdrachtgever waarin staat wat je precies gaat leveren en tegen welke prijs. Hierbij moet de offerte in de basis in ieder geval aan een aantal voorwaarden voldoen. Denk bijvoorbeeld aan zaken als datum, prijs en geldigheidsduur. Deze zaken vormen de basis van de offerte, maar voor een echt overtuigend verhaal voeg je nog meer toe.

 Tip 1: Stel de juiste vragen

Het belangrijkste moment komt voor het schrijven van de offerte: het gesprek met je potentiële klant. In dit gesprek is het van belang dat jij de juiste vragen stelt om de situatie van de klant goed in beeld te krijgen. Zo weet jij wat de klant wil en kun je veel persoonlijker advies geven over hoe jouw product of dienst de klant kan helpen. Luister goed naar de klant en stel vragen. Zo voelt de klant zich gehoord en heb jij genoeg informatie om je diensten persoonlijker maken. Gebruik dit gesprek dus niet alleen maar om te verkopen.


Tip 2: Maak het persoonlijk

Heb je een goed beeld gekregen van de situatie van de klant? Dan is het tijd voor het schrijven van de offerte. Begin niet meteen met de kosten, maar maak een pakkende inleiding die de aandacht trekt en de klant persoonlijk aanspreekt. In de inleiding van de offerte bedank je de klant voor het eerdere gesprek en schets je de situatie van de klant. Dit maakt je offerte persoonlijk en laat zien dat je begrepen hebt wat de klant wil. Als de klant zichzelf herkent in jouw offerte, maakt dat de kans dat jouw offerte als beste uit de bus komt aanzienlijk groter.


Tip 3: Geef een oplossing

De situatie van de klant betreft meestal een bepaald probleem. Het is daarom dus belangrijk dat jij na het schetsen van deze situatie met je diensten of producten een passende oplossing biedt. Zo maak je de herkenning nog groter voor de klant, omdat jij iets kan leveren dat perfect aansluit bij wat de klant nodig heeft.


Tip 4: Kosten overtuigend presenteren

Bij een offerte is de prijs in veel gevallen niet de doorslaggevende factor. De kosten zijn zeker niet onbelangrijk, maar de motivatie voor die kosten zijn van groter belang. In de inleiding heb je het probleem en de oplossing al geschetst. In het kostenoverzicht is het belangrijk om die kosten goed te motiveren. Waarom heb je bepaalde keuzes gemaakt? Specificeer je kosten zoveel mogelijk. Richt je daarbij ook op zaken als kwaliteit en service. Meer weten? Check ook de bieb van Knab.